Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

Bless the broken road

Av Catarina Hemlig - 27 januari 2012 13:25


Jag vet att det är många där ute som fryser...speciellt dessa små ulltottar som inte valt ett liv i kylan.
Jag sjäv brinner för att rädda katter, stora som små.  Har tagit in fler stycken som behövt hjälpen till ett tryggare liv...

Vi har min äldsta katt Mysan som skulle dränkas av min före dettas kusin inklsive hennes syskon. Jag kände att oavsett vart jag än bor (bodde hemma) ,jag var tvungen att göra något. Jag var då precis fyllda 19år. Så mitt lilla liv fick komma hem till mig och mina föräldrar och har blivit en utav mina bästa vänner. Jag kan absolut inte se ett liv utan denna underbara varelse   . Även om jag vet att en dag kommer det bli så. Men vilket band vi har mellan varandra...det går inte beskriva utan det måste ses. I år fyller hon 10 år

Min andra katt Tiger tog jag från kattkommando syd. Genom att adoptera denna lilla varelse med ett stort hjärta gav jag platsen till en annan liten individ som behövde komma in och få hjälp. Tiger visade sig vara något utöver det extra med sin goa personlighet. Han blev Glenns lilla kelgris och fick därför flytta med honom när vi separerade. Ett hårt beslut men det var det bästa för Tiger. Idag är han en ståtlig kille på snart 4 år

Millow som vi fann i Glimåkra vid frugans  förra hus som de hade precis köpt, full med skabb i öronen och verkade inte höra hemma någonstans. Så jag beslöt mig faktiskt att ta hem Millow som är en liten gatuunge brukar jag säga. Tuff som satan for han ur transportburen jag lånade av frugan  och skrämmde mina kisar så de låg under sängen. Bara minnet får mig att le. Millow som mamma döpte honom till blev snabbt Tigers bästa vän och även han bor hos Glenn då de två inte skulle separeras. Han är idag 3år

Efter att mina grabbar flyttat bestämde jag mig för att ta in 2 katter till...då Mysan blev ensam kvar.
Pixie och Roxy tog jag från kattkomando syd 2010. De var inte bästa vänner när jag tog dom men de hittade tryggheten i varandra efter någon dag. Pixie var rädd och en känslig liten kise medans Roxy var tuffingen och tillsammans var de perfekta. Tyvärr efter bara några månader började Roxy visa tecken på att hon inte mådde så bra i lägenheten  och ville vara ute och springa fritt. Det tog lite tid innan hon fick åka tillbaka till kks. Med ett krossat hjärta lämnade jag mig ifrån henne. Men jag kunde inte ha kvar henne när hon kissade överallt och på allt. Idag lever Roxy på landet och får springa fritt. Pixie som tack vare Roxy blivit en social kise knöt band till Mysan och de två hittade sin harmoni ihopa. Pixie är en riktigt kelgris men hon är Mattis kise. Och det märks.   Pixie är idag 1 ½ år.

Nyligen valde vi att ta in Alma som idag heter Naala. Även denna lilla kise med hennes blå ögon och otroliga färg stal mitt hjärta direkt. Mycket personlighet men gud vilken kelgris. När hon tittar på en känns det som att jag har gjort rätt val. Det är bus varje dag, det hoppas hit och dit, ett litet matvrak som gärna snor din smörgås om du tittar bort en sekund.  Samtidigt kan hon lägga sig hos dig och hålla ditt finger och somna. Eller så kan hon krypa upp så nära ditt ansikte och puffa på dig.  Naala är 4 månader.

Jag skulle aldrig vilja byta bort någon, alla är speciella på sitt vis. Det är inga djur för mig, de är familjemedlemmar.

Vad många missar är att katter är inga djur som klarar sig själva ute året om. De behöver komma in och få värme och kärlek.
Så alla ni som ser en katt undernärd, hemlös...lämna inte den där. Ta in den...det finns folk som mer än gärna öppnar sina dörrar för den där raggsockan som du kanske ser men för dem som ser annat mer än det tilltuffsade yttre betyder det mycket att få värna om detta liv.
det handlar bara om att kontakta rätt förening så får katten den hjälp den behöver och kanske ett för alltid hem.
Här är lite föreningar ni kan vända er till

www.kattjouren.nu
www.kks.nu

www.raddakatten.se
www.djurhemmet-tassebo.se

Och ni som är intresserad av en liten kise, vänd er till föreningar som omplacerar kisar istället för att köpa på blocket...för varje kise ni "köper" från dessa föreningar används pengarna till kastreringar, veterinärvård osv. Och samtidigt öppnas en ny plats upp till en annan kise som behöver komma in.

Det var nog allt för idag!!!


Kärlek och värmande tankar till alla små ultottar där ute som fryser, det blir snart er tur att komma in i värmen!









 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catarina Hemlig - 30 november 2014 18:13

Uppdatering på detoxen och träningen...3 veckor på detox har gjort underverk.Min kropp mår mycket bättre och jag är piggare, matsmältningen fungerar utmärkt.3 veckor med träningen har resulterat i tajtare midja -7 cm, tajtare armar -3 cm mm.orkar int...

Av Catarina Hemlig - 15 november 2014 11:57


Jodå jag mår bra.Gjorde en helomvändning och  började om från den enda änden jag kunde förändra. Mig själv!Så här står jag nu, tillbaks på gymmet 5 dagar i veckan, kör detox på kroppen och försöker tänka positivt.Skaffa lite happyhormoner genom inre ...

Av Catarina Hemlig - 13 oktober 2014 12:36

Jag behöver verkligen skriva av mig....Känner mig konstant deppig...hittar inte orken, motivationen eller gnistan mer.Det har blivit för mycket på kort tid. Känns som att man står på en kant och väger mellan att ge upp eller inte.Jag har kommit till ...

Av Catarina Hemlig - 30 augusti 2014 23:17


Att bara få vara själv       Jag behöver inte säga mer.... ...

Av Catarina Hemlig - 21 augusti 2014 22:44

Det är ett svårt val, men när man väl tar steget kommer en lättnad.  Man övervinner sin rädsla och vinner mod... Att våga släppa taget om det trygga för att prova sina vingar... Vi alla behöver ta det steget ibland för att bevisa både för oss s...

Ovido - Quiz & Flashcards